Tågsightseeing i La Spezia | Resedagbok

Publicerat: 2023-02-16 | Uppdaterat: 2023-04-10

Här kommer del fyra från vår bröllopsresa i augusti 2022.

Nu går det undan, haha! Vi reste på en kryssning i Medelhavet och hade kommit fram till italienska kuststaden La Spezia. Jag skulle vilja påstå att de flesta som kommer till La Spezia med ett kryssningsfartyg väljer att göra en dagsutflykt till Florens eller Pisa, eller ta tåget till någon av de gulliga byarna längs med kuststräckan Cinque Terre. Men varför slösa värdefull tid i land med att transportera sig någon annanstans? Speciellt när vi ändå fick möjlighet att utforska La Spezia, en plats vi med största sannolikhet aldrig rest till annars.

Så vi stannade helt enkelt i La Spezia och passade på att åka på tågsightseeing, äta italiensk gelato och besöka ett fort med utsikt över staden. Häng med!

RESEDAGBOK MEDELHAVET | DAG 4 | 17 AUGUSTI 2022

Tågsightseeing i La Spezia

Vi hade gjort det till något av en rutin att vara bland de första som klev av kryssningsfartyget på morgonen, och direkt när vi kom ut såg vi ett sightseeingtåg. Sommaren 2022 var verkligen sommaren vi fick upp ögonen för det här med tågsightseeing. Vi upptäckte både Söderköping och Marseille med turisttåg, och nu även La Spezia. Så trevligt sätt ändå att se en stad på. Speciellt när man har begränsat med tid. Och det är 500 grader varmt ute, haha.

I och med att tågsightseeingen i La Spezia var det första vi gjorde på dagen vi fick en ganska bra överblick över staden. Perfekt då vi efter det visste vilka platser vi ville utforska närmare.

Via del Prione

Efter tågresan strosade vi runt längs med hamnen och gågatan Via del Prione, samt gränderna runt omkring. Någonstans stannade vi för lunch och gelato, men trots intensivt Google Maps-ande kan jag inte för mitt liv ta reda på var vi var någonstans. Gott var det i alla fall!

Castello San Giorgio

Under tågsightseeingen hade vi åkt upp bland bergen, förbi ett stort fort som såg himla spännande ut. Det behövdes utforskas närmare. Så via två halvsuspekta bergshissar tog vi oss upp till Castello San Giorgio. Idag är fortet ett museum som vi inte var särskilt sugna på, men det har även en enorm takterass. Och för en summa som jag vill påstå var 5€ per person fick vi gå upp på terassen och njuta av utsikten. Och vilken utsikt! Så trevligt.

La Spezia

Archi di Daniel Buren

Sedan var det dags att börja promenera tillbaka till kryssningsfartyget. Vi gick längs olika gator och gränder och snubblade av en slump över detta vackra konstverk med spegelklädda bågar.

Utsikt från Wonder of the Seas

Väl ombord på fartyget igen var jag självklart tvungen att gå upp på däck och fotografera utsikten. Det har ju trots allt blivit någon form av tradition. Sedan seglade vi iväg mot nya destinationer i Medelhavet.

Karta över platserna vi besökte i La Spezia

Resedagböcker från Medelhavet 2022

Missa inga nya inlägg genom att följa Swedish Passport på Facebook och Instagram

• Så fin och mysig stad! Förhoppningsvis tar jag mig till Italien i år 😀

• Jag har tittat på en kryssning ett bra tag nu, och visst blir man ännu mer sugen då man ser dina bilder. Såg ju hur mysigt ut som helst.

• Tack för jättetrevlig läsning och de fina bilderna. Vi gjorde denna krysssning för sådär en 20 år sedan. Städerna finns kvar men i La Spezia var det inte mycket då. Inget gulligt tår som tog en runt. Vi traskade på och det blev många steg. Ett tåg är ju så himla bra eftersom en då får en så bra överblick och sedan kan traska runt på egen hand.
    Men jag kände igen mig uppe i borgen och en del annat.
    Väntar på nästa stopp på resan.

• Ser helt underbart ut<3

• Låter helt fantastiskt! 😍
    Jag tycker också om tågsightseeing, så mysigt! Vi åkte den i Söderköping i somras, så trevligt sätt att ta del av staden! 😍

• Tack för det här stoppet!
    När vi kryssade i Medelhavet och hade ett stopp i La Spezia, regnade det mest hela tiden. Det blev en promenad på strandpromenaden och en sväng in i stan med sittning på ett Cafè!
    Så härligt att se dina bilder därifrån!
    Ha det bäst!

• Wow så fint! Älskar färgerna på alla husen!!

• Wow vilken fantastisk bröllopsresa ni gjorde!! Fantastiska bilder! Ser helt underbart ut! Kram <3

• La Spezia ser ju jättemysigt ut. Jag hade också föredragit att stanna där istället för att stressa till en annan plats och tillbaka.

• Ser ju ut att ha varit en väldigt mysig och fin stad! 😀 Kul att se något man kanske inte skulle planerat och besökt på egen hand på samma sätt. 🙂

• Vilken otroligt vacker plats! Älskar hur du redigerar dina bilder med <3

• Så bra att välja sightseeing tåg eller open top bus, där det finns. Man får se så mycket och får en bra överblick. Sedan kan man välja sina pärlor.
    En underbar resa!
    Trevlig helg!

• Håller verkligen med, turerna är ju trots allt gjorda för att visa upp det bästa en stad har att erbjuda 🙂

• Väldigt fina bilder på en stad som du säger många nog hoppar över. Åkt igenom med tåg (ett riktigt på räls alltså) men stannade inte. Vi använder ofta hop-on bussar på samma sätt som ni använde tågguidningen. För att få en översikt och sen återvända till utvalda platser. Men det finns ju inte i alla städer, och det där tåget ser ju urmysigt ut!

• Åh men håller verkligen med! Såna turer är ju trots allt gjorda för att man ska få se det bästa en stad har att erbjuda 🙂

• Åh vilken underbar bröllopsresa ni hade och allt ser helt magiskt ut. Kramis <3

• oj himmel så mysigt vilken bröllopsresa första bilden med utsikten precis en sån min man skulle ta underbar <3 kramizar