Uppdaterat 2023-01-07

Och här kommer den sista resedagboken från Nya Zeeland.

Vi spenderade totalt fyra dagar i Queenstown på vår Söderhavsresa 2019, och på den sista heldagen tog vi en dagsutflykt till Milford Sound. Det är en fjord som ligger i Fiordland National Park och är en av Nya Zeelands kändaste turistattraktioner. Häng med!

RESEDAGBOK SÖDERHAVET | DAG 17 | 14 DECEMBER 2019

Bussresa till Milford Sound

Det tar ungefär fyra timmar med buss från Queenstown till Milford Sound. Jag vill säga att det var en fantastisk upplevelse på grund av alla fantastiska vyer, men då skulle jag ljuga. Jag var verkligen på sämst humör hela bussresan. Jag och smala hårnålskurvor i bergen är inte direkt bästa vänner då jag blir åksjuk otroligt lätt. Varken piller eller acupressure-armband hjälpte. Så jag spenderade större delen av resan med att försöka sova. Och då hade vi till och med betalat extra för att åka med en buss med glastak för en bättre utsikt. Alltså så ovärt då jag inte såg någonting, haha.

Oh well. Vi gjorde ett par stopp längs vägen, bland annat den lilla staden Te Anau där vi åt frukost innan vi stannade vid Hobbit Movie Scenery Rest Stop. Vet inte om det är det officiella namnet, men det är vad stället heter på Google Maps, haha. Det andra fotot nedanför är fotat där, och det är en plats som använts i många filmer. Tredje fotot är från Gertrude Valley Lookout där vi fyllde vattenflaskorna med glaciärvatten. Vi gjorde även ett stopp vid Mirror Lakes.

Alltså så tråkigt att vi stannade på så himla häftiga plaster, men jag var så grinig och illamående att jag verkligen inte njöt av dem. Fotade inte ens något på vissa av stoppen? Nä fy alltså, blir nästan lite arg på mig själv.

Bussresa till Milford Sound

The Chasm

Inför vårt sista stopp innan Milford Sound hade jag i alla fall piggnat till lite grann. Då stannade vi vid the Chasm som var ett häftigt litet vattenfall i något som endast går att beskriva som en djungel. Mitt i en nationalpark med fjordar. Alltså Nya Zeeland har verkligen världens mäktigaste natur.

Milford Sound

Sedan var vi framme vid Milford Sound. Vår utflykt inkluderade en båtresa med lunchbuffé, men vi var väl inte särskilt imponerade av den. Mest för att båtturen bara var en och en halv timme så det kändes bara stressigt att slänga in mat på det när man ville se så mycket som möjligt av fjorden liksom.

Vi slängde därför i oss maten för att kunna spendera så mycket tid som möjligt utomhus och ta in de fantastiska vyerna. Vi åkte nära flera stycken enorma vattenfall, och som du kanske ser på bilderna nedan var jag helt sjöblöt i slutet av turen, haha. Det var i alla fall en så himla häftig upplevelse! Vi fick också se ett par sälar som låg och chillade på ett par stenar – precis efter att jag varit inne och torkat av kameran och bytt mitt telezoom mot ett vidvinkelobjektiv, haha.

Tycker landskapsfotografering är så knepigt för Milford Sound ser inte alls lika häftigt ut i mina bilder som det gjorde i verkligheten. Det kanske bara är en sån där plats som måste upplevas på riktigt.

Fyra timmar tillbaka till Queenstown

Sedan var det dags för bussresa igen. Jag lyckades faktiskt sova mig igenom de allra värsta delarna den här gången så jag var betydligt mindre illamående på vägen tillbaka. Wiho! Detta betydde att jag kunde sitta och njuta av landskapen mer. Nya Zeeland är verkligen magiskt vackert med alla berg och tusentals får överallt. Vi stannade tyvärr bara en gång, i Te Anau igen för en snabb middag.

Väl tillbaka i Queenstown stannade vi på Lord of the Fries och köpte med oss veganska munkar innan vi gick tillbaka till boendet och somnade snabbt. Turen hade varit totalt 12 timmar lång, och även om vi hade suttit på bussen större delen av tiden var vi alla supertrötta.

RESEDAGBOK SÖDERHAVET | DAG 18 | 15 DECEMBER 2019

Hejdå Nya Zeeland

Det regnade galet mycket vår sista dag i Nya Zeeland. Vi var helt sjöblöta efter att ha promenerat från vårt boende in till stan med våra resväskor, haha. Vi hade tänkt hänga inne i stan någon timme innan vi åkte ut till flygplatsen, men alla var så blöta så vi bestämde oss för att åka dit lite tidigare än planerat – och hängde i Queenstowns flygplats minimala avgångshall och åt choklad och spelade kort. Sedan fick vi äntligen kliva på planet som skulle ta oss till vårt Australienska hem – Sunshine Coast ❤️

Jag måste bara passa på att nämna hur otroligt tur vi hade med vädret i Queenstown ändå. Det hade regnat non-stop i två veckor precis innan vi kom dit. De hade till och med sandsäckar runt alla byggnader nere i stan för att sjön runtomkring höll på att svämma över. Spöregnet som började på morgonen vår sista dag höll i sig i flera dagar, och någon månad senare regnade det så mycket att vägen till Milford Sound spolades bort. Alltså hur sjukt att vi hade fint väder så gott som hela tiden i Queenstown? Tänk om vi planerat resan annorlunda och varit där dagar då det regnade så mycket? Då hade vi inte ens gjort hälften av alla de grejer vi gjorde. Så tacksam!

Karta över platserna vi besökte i Queenstown och Milford Sound

Resedagböcker från Söderhavet 2019

Del 1: Kryssning från Sydney | Del 2: Kryssning i Söderhavet | Del 3: Nya Kaledoniens huvudstad Nouméa | Del 4: Paradisön Mystery Island | Del 5: Vanuatus huvudstad Port Vila | Del 6: Sköldpaddor på Lifou | Del 7: Kryssning med Radiance of the Seas | Del 8: Operahuset i Sydney | Del 9: Bada på Bondi Beach i Sydney | Del 10: Skogsbränder i Sydney | Del 11: Världens äventyrshuvudstad Queenstown | Del 12: Världens största gunga i Queenstown | Del 13: Dagsutflykt till Milford Sound | Del 14: Australia Zoo i Sunshine Coast | Del 15: Vårt hem i Sunshine Coast

Missa inga nya inlägg genom att följa Swedish Passport på Facebook eller Instagram

22 svar

1. Åh vad jag längtar tillbaka när jag ser alla bilder. Det är ju helt jäkla otroligt vackert, man fattar liksom inte. Hela miljön är som ett snyggt vykort med snyggt filter eller nå, haha. Fantastiskt!

2. Wow – vilket äventyr alltså! New Zeeland har stått på min Bucket List i många år och efter dina inlägg så är jag mer än någonsin övertygad om att jag bara måste åka dit!!! Underbara bilder som vanligt och roligt att få ta del av din resedagbok! Kram ?

1. Kan verkligen inte klaga då vi hade sol nästan hela vistelsen där, kan knappt ens föreställa mig om vi hade kommit en vecka tidigare eller senare och det regnat konstant alltså! :O

3. Vilken fantastisk resa och vilka fina bilder!? Synd bara att du var så åksjuk, för med så många timmar på bussen måste det ha varit massor av fint att se. Ja man får ägna sig åt att drömma om att resa i väntan på att epidemin går över.

1. Åh, tack så hemskt mycket! Åksjuka är ju verkligen fruktansvärt så är så glad att jag lyckades sova mig igenom de allra snirkligaste vägarna på vägen hem så att jag faktiskt hann se mycket och njuta av de fantastiska landskapen 🙂