Vårt hem i Sunshine Coast | Resedagbok

Publicerat: 2023-03-31 | Uppdaterat: 2023-01-08

Så här är vi, på min sista resedagbok från min resa runt Söderhavet decemer 2019.

SydneyNouméaMystery IslandPort VilaLifouSydneyQueenstownMilford Sound och slutligen Sunshine Coast. Vilken resa. Jag är så tacksam att jag haft möjligheten att resa på en över tre veckor lång resa genom åtta städer i fyra olika länder. Detta är den sista resedagboken från en magisk resa som vi avslutade med att besöka vårt hem i Sunshine Coast, universitetet och Coolum Beach. Häng med!

RESEDAGBOK SÖDERHAVET | DAG 20 | 18 DECEMBER 2019

Förmiddag på Cotton Tree Beach

Istället för att gå tillbaka till Alexandra Headlands som vi hade varit på två dagar tidigare, stannade vi vidCotton Tree Beach precis vid vår hyreslägenhet. Den stranden låg bara 5-10 minuter från lägenheten, men det var betydligt mer människor på den i och med att det ligger en camping precis där. Oh well, en strand är alltid en strand.

Vårt hem i Sunshine Coast

När det var dags för lunch gick vi tillbaka till lägenheten. Planen för eftermiddagen var att åka på en utflykt och visa upp området jag och sambon bodde i när vi bodde i Sunshine Coast 2016 för min familj, så medan vi åt lunch laddade jag kamerans batteri. Vet du vad jag lyckades med efter det? Glömma batteriet i laddaren. Så ja, där gick jag omkring med en ryggsäck full med kamerautrustning jag inte kunde använda. Oh well, jag hade i alla fall min telefon med mig så att jag kunde dokumentera vår eftermiddag.

Vi tog bussen till Stringybark Road som var “vår” busshållplats för att visa min familj huset vi hade bott i. Så märkligt att se “vårt” hus, “vår” pool och “vårt” utegym igen. De var platser som var en del av vårt vardagsliv, men nu fick vi uppleva det som turister istället. Så märkligt.

University of the Sunshine Coast

Sedan promenerade vi längs med vägen vi gått så många gånger för att komma till University of the Sunshine Coast. Detta är platsen jag hade föreläsningar på med kängurusar utanför fönstret, spelade quidditch varje måndag- och onsdagskväll eller bara hängde i biblioteket då uppkopplingen där var betydligt snabbare än i vårt hus.

Universitetet hade sommarstängt när vi var där (årstiderna är ju tvärtom mot Sverige), men det var fortfarande kul att få se allt även om vi inte kunde gå in i några byggnader. Det var ett extra kärt återseende att få se quidditchplanen som på många sätt var mitt hem i Australien.

Middag på Grill'd i Sunshine Plaza

Efter det tog vi bussen till Sunshine Plaza och åt burgare på Grill’d, vilket enligt mig är Australiens bästa hamburgerkedja. Deras veganska burgare är verkligen magiskt goda!

RESEDAGBOK SÖDERHAVET | DAG 21 | 19 DECEMBER 2019

Återförening med australienbästisen från Sunshine Coast

Okej nu kommer tårarna igen. För vi spenderade vår sista heldag på vår resa på det absolut bästa tänkbara sättet – med vår australienbästis Sarah och hennes pojkvän Kiani. Det var verkligen så himla kul att få träffa Sarah igen, och även lära känna hennes pojkvän. Vi spenderade vår sista dag i Australien förra gången med henne iNoosa och planen var att göra detsamma den här gången.

Tyvärr visade det sig att vägen till Noosa var avstängd på grund av en skogsbrand så vi kunde inte ta oss dit. Då vi redan hade kört halvvägs när vi såg röken från elden bestämde vi oss för att stanna på Coolum Beach istället. Där spenderade vi ett par timmar på stranden och åt lunch på surfklubben.

Drinkar på Ocean Street i Sunshine Coast

Vi körde tillbaka till Sunshine Coast på eftermiddagen och bestämde oss för att ta ett par drinkar på Ocean Street. Det hela slutade med att vi satt där i 6 timmar. Vi hade uppenbarligen en hel del catching up to do. Jag tror att vi till och med kan ha övertalat dem till att flytta till Europa så att vi kan umgås oftare, haha.

RESEDAGBOK SÖDERHAVET | DAG 22 | 20 DECEMBER 2019

Soluppgång vid havet

Vår flygplatstransfer skulle plocka upp oss på morgonen, men jag ville njuta av Sunshine Coast in i de sista. Därför klev jag och sambon upp klockan fem på morgonen och promenerade ner tillMaroochydore Beach för att titta på soluppgången. Det var verkligen helt fantastiskt att sitta där i det mjuka morgonljuset och titta på ett par morgonpigga surfare medan himlen färgades rosa. Kan inte ens föreställa mig ett bättre sätt att avsluta vår resa på.

Strand i Sunshine Coast i soluppgången
Karta över platserna vi besökte i Sunshine Coast

Resedagböcker från Söderhavet 2019

Missa inga nya inlägg genom att följa Swedish Passport på Facebook och Instagram