Uppdaterat 2023-01-04

Låt oss fortsätta med mina resedagböcker från Söderhavsresan, denna gång från Port Vila.

Vårt tredje stopp på kryssningen med Radiance of the Seas var Vanuatus huvudstad Port Vila. Tyvärr var detta det stopp jag uppskattade minst på hela resan då jag verkligen hatade att vara turist där. Vanuatu har bara vara självständigt sedan 1980, och precis som många anda “nya” länder är turistindustrin en viktig del av deras ekonomi. Detta är problematiskt av en massa olika anledningar, och ett stort problem i Port Vila är att lokalinvånarna inte får pengarna turistindustrin genererar.

Jag ska absolut inte påstå att alla turister upplever Port Vila på det sättet jag gjorde. Men att komma dit med ett kryssningsfartyg är verkligen något jag inte rekommenderar. Många som reser med den här typen av kryssningar brukar boka utflykter på kryssningsdestinationerna direkt med kryssningsbolaget då det brukar vara en smidiga lösning. Tyvärr resulterar det också i att man spenderar en massa pengar som inte går till lokalinvånarna, utan till utländska företag. Detta är lokalinvånarna medvetna om och försöker förtvivlat förklara för turisterna som ankommer med kryssningsfartygen. Men det blev ärligt talat för mycket för mig. Så fort vi klev av fartyget i hamnen stod det hundratals taxichaufförer och skrek för att vi skulle välja just dem. Och inne i stan kunde vi inte gå mer än ett kvarter utan att någon stoppade oss för att erbjuda en utflykt.

Jag vet att det här inte på något sätt är lokalinvånarnas fel. Tvärtom! De är fast i en hopplös situation där utländska företag tjänar pengar på dem. Invånarna i Port Vila är desperata och de försöker med desperata åtgärder förklara sin situation för turisterna. I vårt fall låg problematiken i att vi inte var ett dugg intresserade att åka på någon utflykt utan ville bara utforska Port Vila på egen hand.

Såhär såg i alla fall lite av vår dag i Port Vila ut:

RESEDAGBOK SÖDERHAVET | DAG 7 | 4 DECEMBER 2019

Hamnen i Port Vila

När man kommer med kryssningsfartyg till Port Vila får man stanna i hamnen ett par kilometer från stadskärnan. Vi var påväg mot taxibilarna när vi klev av fartyget, men när vi gick mellan alla hundratals taxichaufförer som skrek på oss hamnade vi på något sätt i en båttaxi istället. Ett himla bra, spontant beslut dock. Så härligt att åka till staden i en båt istället för att sitta instängd i en bil.

Port Vila

Handicraft Market

Vårt första stopp i Port Vila blev Handicraft Market, en marknad fylld med handgjorda föremål från lokala konstnärer. Det fanns en massa fint där, och vi köpte med oss två små målningar med sköldpaddor. Vi fick ett par one-of-a-kind souvenirer och pengarna vi spenderade gick direkt tillbaka till lokalinvånarna utan några utländska mellanhänder. Snacka om win-win!

Port Vila: Staden med palmer och betong

Efter vår lilla shoppingrunda på marknaden tog vi en promenad runt staden. Jag fotade faktiskt inte särskilt mycket inuti staden då den ärligt talat var ganska oinspirerande med bilar och betongbyggnader överallt. Staden ligger dock magiskt vackert placerad vid havet så de flesta av mina bilder från dagen är därifrån.

Båttaxi tillbaka till kryssningsfartyget

Efter att endast ha spenderat en och en halv timme i land bestämde vi oss för att ta båttaxin tillbaka till fartyget. Jag hatar att behöva erkänna det, men vi var helt enkelt less på att bli stannade överallt av desperata lokalinvånare som försökte få med oss på en utflykt. Missförstå mig inte, exakt alla vi pratade med var supertrevliga. Men efter att ha blivit stannad var femte minut blev det helt enkelt för mycket och vi kände att vi inte kunde utforska Port Vila på det sättet vi ville.

Marknad i hamnen

Precis utanför kryssningsfartyget, i hamnen, fanns en enorm marknad. Den låg mellan alla taxibilar och fartyget vilket betydde att man behövde gå igenom den båda vägarna. Vi gick snabbt igenom den när vi anlände, men stannade och tittade på allt på vägen tillbaka. Upplevde dock det mesta som väldigt turistigt och massproducerat, vilket gjorde mig lite extra nöjd med mina sköldpaddsmålningar. Det slutade dock med att jag köpte med mig en blomsterkrans. Vi skulle nämligen besöka paradisön Lifou dagen efter och jag ville hel klart känna mig som en tropisk prinsessa där, haha.

Utsikt från fartyget

Eftersom att det hade blivit lite av en tradition behövde jag ju självklart gå upp på däck när vi kom tillbaka ombord för att fotografera lite.

Utsikt över Port Vila från fartyget

Karta över platserna vi besökte i Port Vila

Resedagböcker från Söderhavet 2019

Del 1: Kryssning från Sydney | Del 2: Kryssning i Söderhavet | Del 3: Nya Kaledoniens huvudstad Nouméa | Del 4: Paradisön Mystery Island | Del 5: Vanuatus huvudstad Port Vila | Del 6: Sköldpaddor på Lifou | Del 7: Kryssning med Radiance of the Seas | Del 8: Operahuset i Sydney | Del 9: Bada på Bondi Beach i Sydney | Del 10: Skogsbränder i Sydney | Del 11: Världens äventyrshuvudstad Queenstown | Del 12: Världens största gunga i Queenstown | Del 13: Dagsutflykt till Milford Sound | Del 14: Australia Zoo i Sunshine Coast | Del 15: Vårt hem i Sunshine Coast

Missa inga nya inlägg genom att följa Swedish Passport på Facebook eller Instagram

28 svar

1. Alla bilder är verkligen såååå lockande. Här i Umeå har det dessutom helt plötsligt kommit en fucking vinter, tre dagar snö i rad och det spås ytterligare tre dagar. Jag trodde vi skulle slippa i år. Men icket…

Vattentaxi ser också svinnice ut!!

2. Som turist vill man inte “bli jagad” vilket man tyvärr blir på vissa resmål. Det stör min upplevelse. Vilka härliga bilder från ert stopp!

3. Trist när det blir så gå-påigt, förstår att ni blev irriterade och att det inte kändes så kul, sånt ogillar jag med. Men vackra bilder har du tagit!! Får jag fråga vad det kostade och hur rutten gick, är så nyfiken och vill själv göra något liknande! 😀

1. Rutten gick Sydney -> Nouméa -> Mystery Island -> Port Vila -> Lifou -> Sydney, totalt spenderade vi 9 nätter på båten då det var ett par dagar till havs. Jag, min sambo och min lillebror betalade betalade cirka 10 000 var för en insideshytt med tre bäddar, och mina föräldrar betalade cirka 13 000 var för en tvåbäddshytt med balkong 🙂 Själva flyget till Sydney via Doha kostade ungefär 5000 per person, och vi reste runt lite i både Australien och Nya Zeeland innan vi flög hem från Brisbane via Bangkok för ungefär 9000 per person 🙂 Håller tummarna för att du kommer iväg, det är ju verkligen en oförglömlig upplevelse! 🙂

4. Så himla vackert! Tycker det är småmysigt med marknader där det finns mycket hemmagjorda saker, att folk är så duktiga och flinka liksom?! <3

5. Så himla vackra bilder!! Men jobbigt att de är så på, men de gör det för att livnära sig ja. Men himla fint annars 😀