Operahuset i Sydney | Resedagbok

Publicerat: 2020-02-22 | Uppdaterat: 2023-01-04

Vi forsätter med mina resedagböcker från Söderhavet.

Jag var på kryssning med min sambo och min familj och besökte Nouméa, Mystery Island, Port Vila och Lifou. Sista stoppet var tillbaka i Sydney, där båten hade avgått 10 dagar tidigare. Nu hade vi 3 dagar att utforska staden ordentligt och den första dagen gick vi bland annat till the Royal Botanic Gardens,Darling Harbour och Operahuset i Sydney.

RESEDAGBOK SÖDERHAVET | DAG 11 | 8 DECEMBER 2019

Soluppgång över Operahuset i Sydney

Jag klev upp redan vid 5 på morgonen för att gå upp på däck och se när kryssningsfartyget körde in i hamnen. Därifrån fick jag bevittna en helt fantastiskt vacker soluppgång över Operahuset i Sydney. Så fint!

Royal Botanic Gardens

Väl framme i Sydney lämnade vi våra väskor i lägenheten vi hyrde innan vi gav oss ut på stan för att upptäcka. Vi hade ögonen på Operahuset och bestämde oss för att gå dit genom the Royal Botanic Garden där jag hittade en söt “liten” koala.

Mrs. Macquarie's Chair

Jag hade sett en massa bilder på Operahuset tagna frånMrs. Macquarie’s Chair. Den ligger ithe Royal Botanic Garden så vi passade på att ta en sväng förbi. Tog aldrig någon bild på själva stolen då det var en miljon turister där, men fick i alla fall den fina utsikten jag hade hoppats på.

Operahuset i Sydney

Sen gick vi dit. Till Australiens mest kända byggnad. OPERAHUSET I SYDNEY! Vad var det första jag gjorde? Sprang fram för att röra det. Haha. Det hade varit häftigt att gå in i byggnaden, men jag kom fram till att det bara fanns tre alternativ för att göra det: 1) Gå på opera. 2) Gå på en guidad tur. 3) Äta middag på restaurangen. Alla alternativ är ganska pricey så vi bestämde oss för att skippa det.

Från Operahuset hade vi också utsikt över hamnen där Radiance of the Seas stod – skeppet som hade varit vårt hem de senaste 10 dagarna.

Town Hall

Vi åt lunch intill Operahuset och gick sedan in till de centrala delarna av stan. Vi tittade på ett par byggnader, butiker och handlade mat. Det enda fotot jag tog var på Town Hall som ser så missplacerad ut bland alla skyskrapor.

Darling Harbour

Här har jag ett tidshopp bland mina foton. Tror det beror på att vi gick tillbaka till lägenheten och passade på att utnyttja att vi hade Internet för första gången på över en vecka.

Vi gick i alla fall till Darling Harbour på kvällen för att äta middag. Det är ett område som har flera olika museum, butiker och restauranger. Ganska mycket middagsutbud helt enkelt. Ändå lyckades vi hamna på en riktigt dålig Thai-restaurang inuti ett litet shoppingcentrum. Ibland är det faktiskt bra att göra lite research och inte bara gå på känsla när alla är hungriga och behöver mat NU. Haha.

Karta över platserna vi besökte i Sydney

Resedagböcker från Söderhavet 2019

Missa inga nya inlägg genom att följa Swedish Passport på Facebook och Instagram

• Ååååh vad jag längtar tillbaka när jag ser dina bilder! 😀 Och det var helt klart värt pengarna för att få gå in i operahuset hehe 😉 Kram

• Haha men nej säg inte så! Nu sitter jag ju här och har småångest över att vi inte gick in ändå 😉

• Alltså wow så vackra bilder!

• Fina bilder från Sydney, det finns en hel del att göra och se i och kring stadskärnan 🙂

• Tusen tack! Ja men det gör det verkligen, nu hade vi bara 4 dagar där så vi såg verkligen till att försöka maxa tiden 🙂

• Wow så fina bilder och vad häftigt med Sydney, skulle också vilja åka dit någon gång framöver!

• MAGISKA bilder! Det ser verkligen helt otroligt ut 😀

• Hahahaha… vilken tur att det inte blev en Oslo-situation ? Så söt koala! Operahuset är verkligen mäktigt – hoppas på att få se det jag också framöver. Underbara bilder som vanligt och det där med mat är verkligen bra att planera in innan man ska äta! Kram ?

• Haha men verkligen, att stå utan hotellrum i Oslo är väl en sak då vi i värsta fall typ skulle kunna ta en taxi hem, men att göra det på andra sidan jorden gör ju det hela lite knepigare 😉 Håller tummarna för att du också får se Operahuset en dag, det är en riktigt mäktig känsla att få se det i verkligheten 🙂

• Åh så underbart! Sydney vill jag gärna resa till 😀

• Åh, håller tummarna för att du kommer dit en dag! Australien är verkligen ett helt fantastiskt land 🙂

• Åh spännande att resa dit. Väldigt lång resa dock, hehe 🙂

• Jo visst är det det, knappast något man gör på en longweekend liksom 😉 Så tacksam för att jag hade möjlighet att åka iväg ett par veckor för att utforska mer av den sidan av jordklotet 🙂