Mitt reseår 2023

Publicerat: 2024-01-01 | Uppdaterat: 2024-03-17

Med 2023 avslutat och förbi känns väl en liten resumé på mitt reseår passande?

Det här med att sammanfatta årets resor har ju trots allt blivit något av en tradition på bloggen – även om jag i år varit ovanligt dålig på att faktiskt blogga. Vet inte hur många opublicerade resedagböcker jag har liggandes bland utkasten just nu. Får kanske ha “bli bättre på att blogga” som nyårsmål 2024, haha.

År 2023 var jag i alla fall iväg på totalt 20 resor till 27 olika destinationer i 4 olika länder och spenderade 53 dagar hemifrån. 11 av dessa destinationer besökte jag för allra första gången. Häng med på en tillbakablick av mitt reseår 2023!

Mitt reseår 2023

Boden

3-6 februari 2023

Årets första resa gick till Boden. Där blev det kalas för två av mina kusinbarn samt en smash-the-cake-fotografering med minstingen som blev en ettåring. Gick även på en morgonpromenad i 25 minusgrader och frös både rumpan och håret av mig.

Selfie i Boden

Boden

2-5 mars 2023

Det blev en andra resa upp till Boden ganska tätt inpå den första då vi fick ta ett sista farväl av en släkting. Fy så tungt det är med begravningar. Men samtidigt så fint på något sätt med all kärlek och värme.

Vårvinter i Boden​

Nyköping

8-9 april 2023

Över påskhelgen blev det en kombinerad påsk- och födelsedagsweekend till Nyköping med hela familjen för att fira min mamma som fyllde år. Vi promenerade, promenerade och promenerade – och besökte en utsiktsplats.

Läs mer: Påskweekend i Nyköping

Utsikt över Nyköping

13 april 2023

Årets kanske knasigaste arbetsdag var nog denna då jag jobbade med att dammtorka runstenar på ett världskulturarv. Arbetsbeskrivningen för en “kommunikatör inom turismbranschen” är tydligen väldigt bred, haha. Men var i alla fall på Birka Vikingastaden med ett gäng kollegor för att förbereda museet inför säsongsstarten. Till lunch grillade vi korv i vikingabyn.

Korvgrillning på Birka

Hillared | Borås

14-16 april 2023

Årets andra ettårskalas! När började jag ha så mycket bebisar i min närhet egentligen? Nu blev det firande med min mans familj, och jag lyckades även “kuppa” in ett besök på Hemsökt Museum i Borås. Och ett gäng skogspromenader.

Skogspromenad i sagolandskap​

Strängnäs

30 april – 1 maj 2023

Valborg firades hos min vän i Strängnäs tillsammans med våra partners. Vi hängde mest hos henne, men passade även på att ta en sväng förbi Strängnäs Valborgsfirande – komplett med majbrasa och sockervadd.

Valborg i Strängnäs​

Split | Stari Grad | Hvar

9-16 juni 2023

Tillsammans med min man och två kompisar tog vi en härlig semestervecka i Kroatien. Vi bodde i den otroligt gulliga staden Stari Grad på ön Hvar och passade även på att utforska städerna Hvar och Split.

Del 1: 3 timmar i Split

Stari Grad

Trosa | Tullgarn

8 juli 2023

Skulle plocka jordgubbar med mina föräldrar, men av oklar anledning hamnade vi istället i Trosa? Och passade på att besöka det kungliga slottet Tullgarn? Det blev i alla fall en otroligt mysig sommardag.

Läs mer: Sommardag i Trosa

Tullgarns slott

Sigtuna

13 juli 2023

Tog en liten båtutflykt till en av Sveriges gulligaste städer: Sigtuna. Där hängde jag bland ruiner, mysiga kaféer och en himla massa grejer som har titeln “äldst i Sverige”.

Läs mer: Båtutflykt till Sigtuna

Sankt Olofs kyrkoruin i Sigtuna​

Kymmendö | Nämdö | Sandhamn

9 augusti 2023

Bjöd med mig min mamma och mormor på en härlig kryssning i Stockholms skärgård där vi stannade på tre olika öar.

Läs mer: Tusen öars kryssning i Stockholms skärgård

Skärgårdsparadiset Sandhamn

Amsterdam

10-13 augusti 2023

För att fira ett år som gifta reste jag och min man till en av våra absoluta favoritstäder: Amsterdam. Där åkte vi på kanalkryssning, åt en himla massa mat och köpte orimliga mängder stroopwafels.

Del 1: Kanalkryssning i Amsterdam
Del 2: Bröllopsdag i Amsterdam

Amsterdams kanaler på kvällen

Kristianstad | Åhus | Yngsjö | Degerberga | Tollarp

18-20 augusti 2023

Visit Kristianstad bjöd ner mig till Skåne på en fantastiskt rolig cykelsemester i Kristianstad kommun. Vi cyklade sammanlagt 12 mil på tre dagar och hade så härliga upplevelser längs med vägen.

Del 1: Cykla Sydostleden i Skåne
Del 2: Cykelsemester i Kristianstad

Cykelsemester i Kristianstad

31 augusti 2023

Det blev en sväng till med jobbet ut till världsarvet Birka, denna gång för att fota och filma lite content. Främst på Birkas nya glampingtält som jag ångrar sååå mycket att jag aldrig övernattade i under sommaren. Måste helt klart boka in glamping på Birka 2024.

Glamping på Birka

Strängnäs | Mariefred

3 september 2023

Åkte och hänge hos min Strängnäs-kompis och vi passade på att göra en liten utflykt till Mariefred där vi besökte det kungliga slottet Gripsholm. Jag låtsades att jag var kulturell, men gick mest omkring och fnissade åt alla OTROLIGA konstverk. Lejonet Leo in my heart alltså.

Läs mer: Gripsholms slott i Mariefred

Gripsholms slott​

Göteborg

19-20 september 2023

Tog en jobbresa till Göteborgskontoret där jag blandade nytta med nöje och åkte på en middagskryssning i skärgården och den klassiska Paddan-båten.

Läs mer: Skärgårdskryssning i Göteborg på hösten

Hotell Bellora i Göteborg

Dublin | Howth

17-22 oktober 2023

På sin 60-årsdag bjöd min pappa med sig hela familjen till Dublin för ett par mysiga dagar tillsammans. Vi besökte bland annat ett gammalt fängelse, ett ölmuseum och tog en utflykt till halvön Howth.

Del 1: Guinness & Kilmainham Gaol i Dublin
Del 2: Utflykt till Howth & Trinity College
Del 3: The Brazen Head – Irlands äldsta pub
Del 4: Guidad tur på Dublin Castle

The East Wing på Kilmainham Gaol​

Hillared | Borås

13-17 & 22-23 oktober 2023

I samband med Dublin-resan fick svärmor vara hundvakt, så vi hängde med dem både innan och efter resan. Där bjöds vi bland annat på kräftskiva och fick följa med på mannens systerdotters fotbollsturnering. Utomhus. I oktober. I spöregn.

Borås arena

28 oktober 2023

Om du håller räkningen blev detta alltså årets tredje resa ut till världsarvet Birka. Denna gång var det dock som besökare då jag tog med mig en vän för att gå på Alvablot på Birka – Vikingarnas Halloween. Så mysigt att se Birka i höstskrud och lära sig mer om vikingarnas mytologi och traditioner.

Läs mer: Alvablot på Birka

Ansgarskorset på Borgberget

Vaxholm

4 december 2023

När det vankades julbord med jobbet blev det en båtresa ut till Vaxholms Kastell. Deras julbord är verkligen magiskt. Så god mat i fantastisk miljö.

Julbord på Vaxholms Kastell

Hillared | Borås

22-25 december 2023

Årets sista resa gick till mannens familj där vi för första gången på bra många år fick snö på julafton. Annars blev det ett ganska klassiskt julfirande – komplett med Bingolottos uppesittarkväll, Kalle Anka och en himla massa julmat.

Hund med tomteluva
Karta över platserna jag besökte 2023

Relaterade inlägg​

Missa inga nya inlägg genom att följa Swedish Passport på Facebook och Instagram