Mitt reseår 2022

Publicerat: 2023-01-02 | Uppdaterat: 2024-02-11

Med 2022 avslutat och förbi känns väl en liten resumé på årets resor passande?

Måste ändå sammanfatta 2022 som ett relativt bra reseår för mig. Något jag verkligen inte trott om du frågat mig i våras när vardagen var så himla intensiv. Gick ju från student, till arbetslös, till vikarie på min praktikplats, till tillsvidareanställd på mitt nuvarande jobb inom loppet av bara någon vecka. Plus bröllopsplanering på det. Och ångest kring världsläget. Resor var nog det sista jag tänkte på just då, men från midsommar ordnade det upp sig. Tur det, annars hade det inte funnits mycket till reseår att skriva om 2022.

År 2022 var jag i alla fall iväg på totalt 20 resor till 42 destinationer i 5 olika länder och spenderade 54 dagar hemifrån. 29 av dessa destinationer besökte jag för allra första gången. Och så var jag ju också utomlands för första gången sedan pandemin slog till. Häng med i en tillbakablick på mitt reseår 2022!

Mitt reseår 2022

Hillared | Ullared

6-9 januari 2022

Årets första resa gick till min då sambo/nu mans familj i Hillared. En resa som bjöd på mycket mys och snöiga hundpromenader. Och en utflykt till Gekås i Ullared i jakt på grejer till vårt bröllop.

Läs mer: Vinter i Hillared

Vinter i Hillared

Sigtuna

26 februari 2022

I slutet av februari åkte jag på en dagsutflykt till Sigtuna. En dag som bjöd på mysiga kafeér och triss i ruiner.

Läs mer: Sigtuna på vintern

Sankt Pers kyrkoruin​

Stockholm (Staycation)

5-6 mars 2022

Jag och min då sambo/nu man fick en staycation på Åkeshofs slott i av mina föräldrar. Så mys med en helg där fokus helt var på att äta gott, umgås med min soon-to-be-husband och sova på hotell.

Läs mer: Staycation på Åkeshofs slott i Stockholm

Staycation på Åkeshofs slott​

9 mars 2022

1 mars började jag på mitt nya jobb, och redan andra veckan åkte jag ut och hälsade på på Vaxholms Kastell som är en av destinationerna jag arbetar med och marknadsför.

Utsikt över Vaxholm

8 juni 2022

Även i juni blev det en arbetsdag ute på Vaxholms Kastell, denna gång främst för att fotografera lite härliga sommarbilder att använda i Kastellets sociala medier.

Utsikt över Vaxholms kastell

Söderköping

24-25 juni 2022

Över midsommar åkte jag och min då sambo/nu man och vår hund till Söderköping. En urmysig stad jag velat besöka hur länge som helst.

Läs mer: Midsommar i Söderköping

Glassrestaurangen Smultronstället

Göteborg | Hillared

8-11 juli 2022

Spenderade en arbetsdag i Göteborg med att åka på våra guidade turer Lilla skärgårdsturen, Hop on-Hop off båt, Hop on-Hop off buss och Paddan på Säveån. Hängde sedan med min då sambo/nu mans familj i Hillared över helgen.

Läs mer: Guidade turer i Göteborg

Hagabullen i Göteborg

Björkö (Birka Vikingastaden)

14 juli 2022

En arbetsdag i juli åkte jag ut till Birka Vikingastaden som är en av destinationerna jag jobbar med att marknadsföra. Extra kul då jag velat åka till Birka i flera år utan att det blivit av.

Guidad tur på Birka

Malmö | Skanör-Falsterbo | Skånes Fagerhult | Smygehuk | Ystad

23-24 juli 2022

Årets sommarresa med familjen gick inte till Gotland som vi brukar, utan till Skåne. Första dagarna spenderade vi med att utforska Skånes sydkust och bland annat se Sveriges sydligast punkt.

Läs mer: Sommarsemester i Skåne

Smygehuk - Sveriges sydligaste udde​

Kivik | Stenhuvuds Nationalpark | Simrishamn

25 juli 2022

Resan i Skåne fortsatte med att vi utforskade Österlen. Där gick vi bland annat på Kiviks musteri och tog en promenad i Stenhuvuds nationalpark.

Läs mer: Skånska Österlen

Hundbadstranden Vårhallen​

Ängelholm | Mölle | Kullaberg

26 juli 2022

Sedan blev det fokus på nordvästra Skåne. Där hade jag konstverket Nimis i sikte då det grämt mig att jag inte besökte det senast jag var i Kullaberg.

Läs mer: Nimis i Kullaberg

Konstverket Nimis i Kullabergs naturreservat​

Trelleborg | Staffanstorp | Jakriborg | Lund | Harlösa

27 juli 2022

En dag i Skåne lämnade jag och min bror resten av familjen på golfbanan och åkte sedan iväg på en liten roadtrip. Bland annat till den “medeltida” staden Jakriborg och slottet där Mysteriet på Greveholm spelades in.

Läs mer: Den “medeltida” staden Jakriborg

Den "medeltida" staden Jakriborg

Malmö | Gränna

28-29 juli 2022

De sista dagarna i Skåne utforskade vi Malmö. Åt falafel, åkte på båtsightseeing och såg solen gå ner över Öresundsbron. Och på vägen hem stannade vi vid ruinen i Brahehus i Gränna.

Läs mer: Sveriges bästa falafel & Båtsightseeing i Malmö

Båtsightseeing i Malmö

Kymmendö | Bullerö | Sandhamn

2 augusti 2022

Årets absolut bästa arbetsdag var utan tvekan den 2 augusti. Då åkte jag på vår skärgårdstur Tusen öars kryssning och fick upptäcka öarna Kymmendö, Bullerö och Sandhamn.

Sandhamn

14 augusti 2022

Den 12 augusti gifte jag mig med han jag hängt ihop med i 10 år, och två dagar senare åkte vi på bröllopsresa till Medelhavet. Första stoppet på resan var Barcelona.

Läs mer: Bröllopsresa i Medelhavet

Palma de Mallorca

15 augusti 2022

Vi reste sedan vidare till Palma de Mallorca där vi utforskade alla mysiga gränder och den stora katedralen Le Sue.

Läs mer: Palma de Mallorca

Palma de Mallorca

Marseille

16 augusti 2022

Tredje stoppet på resan blev den franska staden Marseille. Här tog vi bland annat ett sightseeingtåg upp till katedralen Notre-Dame de la Garde som bjöd på en helt magisk utsikt.

Läs mer: Franska kuststaden Marseille

Marseille

La Spezia

17 augusti 2022

Resan fortsatte vidare till Italien och kuststaden La Spezia. Även denna destination bjöd på en tågsigtseeingstur upp på en kulle, men denna gång till slottet San Giorgio.

Läs mer: Tågsightseeing i La Spezia

La Spezia

Civitavecchia

18 augusti 2022

Resans sämsta stopp vädermässigt bjöd Italienska staden Civitavecchia på. Otroligt blåsigt och regnigt, vilket självklart påverkade hela upplevelsen av platsen då vi mest tog skydd inne i butiker.

Läs mer: Hamnstaden Civitavecchia

Civitavecchia

Neapel

19 augusti 2022

Vädret ordnade upp sig dagen efter när vi kom fram till Neapel i södra Italien. Ville egentligen väldigt gärna till Pompeii, men det kändes lite för stressigt. Istället utforskade vi Neapels katakomber och hittade en utsiktsplats där vi i alla fall kunde se vulkanen Vesuvius.

Läs mer: Katakomber i Nepael

Utsikt över Neapel och Vesuvius

Medelhavet (Wonder of the Seas)

20 augusti 2022

Bröllopsresan var en kryssning ombord världens största kryssningsfartyg, Wonder of the Seas. Så på resan från Neapel tillbaka till Barcelona fick vi en heldag till havs att verkligen utnyttja allt fartyget hade att erbjuda.

Läs mer: Wonder of the Seas – Väldens största kryssningsfartyg

Wonder of the Seas

21 augusti 2022

Kryssningen slutade sedan där den hade börjat, i Barcelona. Där passade vi på att utforska omgivningarna kring Montjuïc National Palace.

Läs mer: Morgon i Barcelona

Tidaholm

26-27 augusti 2022

En regnig helg i augusti reste jag och min man till Tidaholm för att gå på hans syskonbarns dop.

Dop i Tidaholm

Fjäderholmarna

6 september 2022

Ytterligare en arbetsdag i skärgården. Har så tråkigt jobb. Jag vet. Hängde i alla fall ett par timmar på Stockholms närmsta skärgårdsö, Fjäderholmarna, för att fotografera lite till jobbets bildbank.

Quarteira

17-24 september 2022

I september fyllde mina kusiners pappa 60 år och det firades med att vi hyrde ett stort hus i den portugisiska kuststaden Quarteria.

Läs mer: Semesterhus i Quarteira & Restauranger och utflykter i Quarteira

Quarteira

Faro

24 september 2022

Sista dagen på Portugal-resan spenderades i Faro där jag njöt av att få upptäcka den gamla delen av staden.

Läs mer: Gamla stan i Faro

Faro

6 oktober 2022

Det blev ytterligare en arbetsdag ute på Vaxholms Kastell i oktober med fokus på att fota höstbilder.

Vaxholm på hösten

Strängnäs | Taxinge

7-8 oktober 2022

En helg i oktober åkte jag till Strängnäs för att hälsa på en vän, och vi passade på att besöka Strängnäs marknad. På vägen hem till Stockholm stannade vi även på Taxinge slott som stoltserar med att ha norra Europas största kakbord.

Läs mer: Strängnäs marknad

Strängnäs marknad​

Eskilstuna

26-27 november 2022

Första advent reste jag med familjen på en weekend till Eskilstuna för att umgås – och för att gå på årets första julmarknader.

Läs mer: Julmarknad i Eskilstuna

Julmarknad på Rademachersmedjorna i Eskilstuna​

29 november 2022

Ytterligare en arbetsdag på Vaxholms Kastell. Denna gång med fokus på att fota (och självklart äta) deras fantastiska julbord tillsammans med mitt marknadsföringsgäng på jobbet.

Julbord på Vaxholms kastell

Björkö (Birka Vikingastaden)

7 december 2022

Julbordet med hela jobbet åts sedan på vikingaön Birka där vi fick en helkväll med mat, mjöd och fackeltågspromenad bland vikingagravarna.

Julbord på Birka vikingastaden

Visby

16-18 december 2022

Sista advent fick jag och min man ÄNTLIGEN till en resa till Gotland. Hade ju faktiskt varit märkligt att sammanfatta ett reseår utan min älskade ö. Vi hängde i Visby, gick på klappjakt och mös på julmarknad. Ett perfekt sätt att avsluta mitt reseår 2022 på.

Läs mer: Julmarknad i Visby

Visby på vintern
Karta över platserna jag besökte 2022

Relaterade inlägg​

Missa inga nya inlägg genom att följa Swedish Passport på Facebook och Instagram

• Vilket inspirerande resår du har haft, trots allt! År 2022 blev annorlunda än väntat för många av oss. Det gläder mig att året gav dig mycket glädje och nya upptäckter.

Kram

• Wow vilket härligt reseår 2022 du har haft! Jag längtar bort efter alla år i Sverige nu, men vi kom inte iväg på någonting mer än fjällen (Lofsdalen), inköpsresa i dalarna och ett dygn i Stockholm. 😉

• Åh men det lät inte så illa det! Men håller tummarna för att du får uppfylla drömmen om utlandet i år 🙂

• Så gaaalet fina bilder från alla olika ställen❤️

• Vilket fint reseår du har haft och vilka fina bilder! Wonder of the Seas låter spännande, lite sugen på en kryssning i Medelhavet.

• Så fina foton, en hel del resor 😃

• Helt underbara foton!!! Och många fina platser, både i Sverige och utomlands! Önskar dig ett fint reseår 2023!!

• Vilka härliga stunder från 2022 🙂

• Vilka fina minnen du får med dig från 2022. En Medelhavskryssning låter ju som en fantastisk bröllopsresa, att få se så många destinationer.
    Jag har(som vanligt) rest för lite i Sverige, men jag hade ändå glädjen att få spendera lite tid vid Göta Kanal i och med att jag jobbat i två städer som ligger längs kanalen. Inte fy skam att varva ner efter en arbetsdag genom att sitta på en bänk, äta glass och se båtarna åka förbi.
    I övrigt reste jag också till Neapel och därifrån gjorde jag turer till Alberobello, Pompeii och Amalfikusten. Sedan har jag även rest till Zanzibar, Dominikanska Republiken och nu senast Georgien.

• Näää men sååå härliga resemål du har fått uppleva =D… har hållit mig i den avlånga landet! Hälsat på vänner och släkten i nere Skåne samt uppe “Luule” och Jokkmokk. Åkt skidor i Ramundberget som ligger i Härjedalen<3 Skall dit nästa vecka, älskar skidåkning! Må väl och ha en fin 2023<3

• Det är så mysigt att hänga med dig på dina resor. 🙂

• Så härliga minnen att se tillbaka på 🙂 Många härliga platser! Söderköping är verkligen jättemysigt.

När jag läste om att du varit på Birka kom jag på att jag också var där i våras 😉 Så var tvungen att gå tillbaka i mitt tillbaka-blicksinlägg och lägga in det där också 😉