Uppdaterat 2023-01-03

Jag vet inte riktigt hur det gick till, men det är enbart en dag kvar av 2018.

Helt galet, jag vet! Nu är det i alla fall den tiden på året när alla börjar titta tillbaka på det gångna året – och det är precis det jag tänkte göra i det här inlägget. Detta är en sammanfattning av mitt reseår 2018. Under 2018 var jag iväg på totalt 13 resor till 16 destinationer inom 6 olika länder och spenderade 59 dagar hemifrån. 7 av dessa destinationer besökte jag för första gången.

Jag är ärligt talat nöjd med att ändå ha hunnit få till så pass många resor med tanke på att jag jobbat heltid, studerat på deltid och flyttat två gånger under året. Här är alla resor jag gjorde under 2018, och jag hoppas du uppskattat att läsa om dem lika mycket som jag uppskattat att skriva om dem.

Mitt reseår 2018

Helsingfors
7-9 januari 2018

Min vän Madeleine och jag åkte på kryssning den första helgen på året och fick spendera ett par timmar i Finlands huvudstad Helsingfors. Jag lyckades spräcka mina byxor och gick omkring och frös om låret medan vi upptäckte vackra kyrkor, parker och kaféer.

Läs mer: Gratisresa till Helsingfors

Mitt reseår 2018: Helsingfors

Amsterdam
2-4 februari 2018

Jag hade aldrig varit i Nederländerna innan, men blev helt kär i landet under min resa till Amsterdam. Jag reste dit med min sambo och vi spenderade en helg med att utforska staden, äta en massa god mat och fotografera ungefär en biljon bilder av alla söta hus.

Läs mer: Första gången i Amsterdam, Tulpaner i Amsterdam & Amsterdam på våren

Mitt reseår 2018: Amsterdam

Boden
8-11 februari 2018

När det var dags för mitt kusinbarns första födelsedag reste jag och min mamma till vår släkt i Boden. Vi spenderade tiden med att antingen ligga på min mormors soffa i långkalsonger och titta på OS eller äta mat hemma hos olika släktingar. Vi firade även mitt kusinbarn och jag hade en “Smash the cake”-fotografering med honom.

Läs mer: Vinter i Boden

Boden

Valdemarsvik / Kalmar / Öland / Oskarshamn
30 mars – 1 april 2018

Under påsken var hela familjen lediga och ville resa söderut efter en lång och kall vinter. Alla resor utomlands var orimligt dyra, så planen blev istället att åka till södra Sverige i hopp om något varmare klimat. Planen blev inte särskilt lyckad. Det var nämligen betydligt sämre väder där än hemma, haha. Men vi fick i alla fall utforska både Kalmar och Öland.

Läs mer: Roadtrip till Kalmar, Öland på vintern & Ett besök på Kalmar slott

Mitt reseår 2018: Kalmar & Öland

Oslo
9-12 maj 2018

I maj gjorde familjen ett nytt försök efter vårt “misslyckade” äventyr i Kalmar och Öland. Du vet, snö och kyla). Vi åkte till Oslo. Ingen av oss hade varit där innan så vi fick möjlighet att upptäcka staden tillsammans ett par dagar.

Läs mer: Vigelandsparken i Oslo, Damstredet & Telthusbakken i Oslo & Operahuset i Oslo

Mitt reseår 2018: Oslo

Gotland
8-15 juli 2018

Det är inte sommar förrän jag varit på Gotland. Jag spenderade en vecka på ön tillsammans med min familj där vi besökte en massa fina platser och åt en massa gott. Vi deltog även på “Gutarnas Olympiad”, Stångaspelen, och tävlade i idrotten varpa.

Läs mer: Badstranden Nisseviken på Gotland, Årsdag på Gotland, Konsert med Smaklösa på Gotland, Kvällspromenad i Visby & Crêpes i Visby

Mitt reseår 2018: Gotland

Sunne
19-22 juli 2018

Vi fortsatte tävla i idrotten varpa och reste till Sunne för att delta i de svenska mästerskapen. Jag och min mamma lyckades att vinna ett SM-guld i lag, och vi hade även möjlighet att upptäcka lite av Sunne. Med betoning på lite.

Läs mer: SM i Sunne

Sunne

Kreta
26 juli – 2 augusti 2018

Tillsammans med sambons familj reste vi till den grekiska ön Kreta i juli. Vi var där en vecka och njöt av solen och havet, och åkte även iväg på ett par äventyr med vår hyrbil “Sleepy Gonzales” – Den långsammaste bilen i hela Grekland.

Läs mer: Charterresa till Kreta, Den hemliga stranden Preveli, Solnedgång över Rethymnon, Lyxresort och volontärarbete på Kreta, Den rosa stranden Elafonissi & Arkadi Monastery på Kreta

Mitt reseår 2018: Kreta

Hillared
3-5 augusti 2018

När vi kom hem från Kreta stannade vi hos sambons familj i Hillared ett par dagar innan vi reste hem till Stockholm.

Läs mer: Härligt häng i Hillared

Hillared

Leksand
10-12 augusti 2018

En annan svensk stad, en annan varpatävling. Vi reste till Leksand i Dalarna vilket antagligen är den enda platsen jag besöker varje år, gör samma sak varje år och till och med bor på samma hotell varje år.

Läs mer: Drönarfotografering i Leksand

Mitt reseår 2018: Leksand

Gotland
31 augusti – 2 september 2018

Det blev ett andra besök på Gotland, denna gång under en helg för att delta i den andra delen av de svenska mästerskapen. Jag passade även på att kliva upp tidigt en morgon för att gå ut och fota raukar i soluppgången.

Läs mer: Raukar i soluppgången

Mitt reseår 2018: Gotland

Paris
8-10 oktober 2018

Min bror fick en resa till Paris tillsammans med mig i födelsedagspresent. Vi spenderade en dag med att åka karuseller på Disneyland, och en dag med att upptäcka Paris.

Läs mer: Halloween på Disneyland Paris & På upptäcktsfärd i Paris

Mitt reseår 2018: Paris

Hillared / Ullared / Göteborg
21 december 2018 – 1 januari 2019

De sista dagarna av 2018 spenderades hos min sambos familj i Hillared där vi firat jul och nyår. Dagarna handlade främst om att umgås och ladda batterierna, men vi gjorde även dagsutflykter till Borås, Ullared och Göteborg.

Läs mer: Jul i Hillared, Gekås i Ullared, Dagsutflykt till Göteborg & Nyår i Hillared

Mitt reseår 2018: Hillared, Borås, Ullared & Göteborg

Karta över platserna jag besökte 2018

Mina andra reseår

2019202020212022

Missa inga nya inlägg genom att följa Swedish Passport på Facebook eller Instagram

45 svar

1. Så många spännande resor och härliga bilder! 😀 När man tänker på det på det viset så har jag också rest ganska mycket i år 😀

2. Så roligt inlägg! Blir så sugen på att resa nu 😉 Vi gjorde aldrig någon utlandsresa nuder 2018, men vi reste till dalafjällen och det var toppen!

3. Mycket Sverige resor i år! Så mysigt! Ääälskar Boden, haha men det får du inte säga högt till nån för jag låtsas som att jag hatar det! (det är lite av en princip när man bor i Kiruna) Nej men det är verkligen supermysigt där <3

1. Haha ja, brukar bli så! Sverige är ju ärligt talat ett så underskattat land, finns ju så mycket fint att se! 🙂 Haha jaså? Har helt missat det här med Kiruna/Boden, måste ju genast kolla upp om mina släktingar i Boden känner lika inför Kiruna 😉

4. Trevligt att få veta dina resor förra året. Själv är jag inte direkt en resande person, men har varit i Stockholm och i Söderhamn och runt i Östergötland en del.

5. Så roligt att läsa! Jag hann med lite resande jag också under 2018. Jag var bland annat i Linköping, Söderköping, Stockholm, Västervik, Visby, Nora och Göteborg – blev bara olika tripper i Sverige under 2018 men vi har ett fantastiskt land så både resan till Gotland och resan till Bergslagen är svåra att slå 😀 Kram <3

6. Men alltså guuu vad mycket fantastiska resor du hunnit med! Blir så himla inspirerad (och nästan lite peppad på att boka en till resa, trots att jag precis bokade en till Vietnam), haha! KRAM FINASTE DU!!! <3

7. Härligt! Och starkt jobbat med heltidsjobb å studier dessutom!

Jag har också hunnit med en hel del resande under förra året. Mest i Europa och Asien.

8. Roligt att läsa! Jag har åkt till Kalmar/Öland jag med, sedan åkte jag till Mallorca i juni, var mycket i Örebro fram och tillbaka under juni/juli, åkte till Danmark, Göteborg och nu då jag bor i Örebro så har jag sen september åkt även till Stockholm där jag kommer ifrån! 🙂

9. Året 2018 var jag bara hemma i Sverige.. 🙂 Reste dock till Stockholm, Sundsvall och lite andra småstäder runt omkring.. 🙂 I år blir det lite fler resor.. Dock de flesta även de i Sverige.