Uppdaterat 2023-01-03

Nu står vi här på årets sista dag.

Då känns det passande med en sammanfattning av mitt reseår 2019, men hur ska jag ens börja? 2019 har varit ett av mina bästa år någonsin, samtidigt som det varit ett av de värsta. Vi flyttade till bostadsrätt, blev med hund, jag slutade på mitt jobb och började plugga på heltid. Jag fick också influensan och var sjuk i två månader, närstående har inte mått bra och mina stressnivåer har nått nya höjder.

I kaoset som varit mitt liv det här året, har jag varit iväg på 17 resor där jag besökt 27 destinationer i 7 olika länder och spenderat 68 dagar hemifrån. 17 av dessa destinationer besökte jag för första gången. Tror helt klart att detta kan ha varit det år jag rest som mest. Här kommer en sammanfattning av mitt reseår 2019.

Hillared
21 december 2018 – 1 januari 2019

Jag började året hos sambons familj i Hillared efter att ha firat både jul och nyår med dem. Vi hade en lat första dag på året innan det var dags att hoppa på tåget hem till Stockholm.

Läs mer: Nyår i Hillared

Uppsala
13 februari 2019

Jag tog en spontan resa till Uppsala och sprang omkring och upptäckte alla sevärdheter som en sann turist.

Läs mer: Dagsutflykt till Uppsala

Boden | Älvsbyn
17-22 april 2019

Efter att ha varit sjuk i två månader kunde jag äntligen resa igen. För första gången sedan 1999 tog jag nattåget till Boden och firade påsken i mina släktingars stuga. Vi tog även en dagsutflykt till Storforsen i Älvsbyn som är en plats jag velat besöka riktigt länge.

Läs mer: Storforsen i Älvsbyn, Påsk i Boden & Drönarfotografering i Boden

Tystberga | Trosa
11 maj 2019

Min mamma är känd som “Crazy Cow Lady” på grund av hennes kärlek till kossor. Så i födelsedagspresent i år tog jag och min bror med henne till en bondgård i Tystberga för att gå på kosläpp. Vi stannade också i Trosa för att ha en picknick. Detta var även första gången vi reste med vår hundvalp Stina som var såååå duktig!

Läs mer: Kosläpp i Tystberga

Vaxholm
16 juni 2019

Jag, sambon och Stina tog en dagsutflykt till skärgårdsön Vaxholm där vi upptäckte den söta staden och kastellet.

Läs mer: Vaxholm i Stockholms skärgård

Landsort
19 juni 2019

Stina, Annie och jag besökte Stockholms skärgårds mest södra ö, Öja, som är mera känd som Landsort och hade en så härlig dag där vi utforskade ön.

Läs mer: Landsort i Stockholms skärgård

Fjäderholmarna
22 juni 2019

Dagen efter midsommar åkte jag med mina föräldrar till Fjäderholmarna och hade en mysig dag på Stockholms skärgårds mest stadsnära ö.

Läs mer: Fjäderholmarna: Stockholms närmsta skärgårdsö

Sigtuna
27 juni 2019

En annan dagsutflykt strax utanför Stockholm var till Sigtuna, som jag besökte med min kusin Mimmi. Vi hade en dag fylld med allt jag älskar – söta hus, ruiner och god fika.

Läs mer: Sigtuna: Sveriges första stad

Gränna | Trehörna
6-7 juli 2019

Vi reste till polkagrishuvudstaden Gränna för att Stina skulle tävla i sin första (och med största sannolikhet enda) hundutställning. Vi bodde i Trehörna då det var omöjligt att få ett boende med hund i Gränna den helgen.

Läs mer: Polkagrisstaden Gränna & Hundutställning i Gränna

Gotland
11-21 juli 2019

Gotland, mitt älskade Gotland. Detta var familjens årliga Gotlandsresa och vi hade en så härlig vecka där vi upptäckte min favoritö i hela världen.

Läs mer: Roma, Stånga, Ethelhem & Ljugarn, Solig kväll i Visby, Kalkbrott i Smöjen & Fabriken Furillen, Ruiner i Visby, Konsert med Gotlandsbandet Smaklösa, SM-guld på Gotland & Våffelmagasinet i Ljugarn

Kraków | Oświęcim | Wielicza
28-31 juli 2019

Åkte på en generationsresa tillsammans med min mamma och mormor. Vi bodde i Kraków och besökte Oświęcim (Auschwitz) och saltgruvan i Wieliczka.

Läs mer: Första dagen i Kraków, Saltgruvan i Wieliczka, Guidad tur på Auschwitz & Kazimierz: Krakóws judiska kvarter

Västerås | Strömsholm
15 augusti 2019

Klev upp tidigt på morgonen och körde en och en halv timme med min kusin Mimmi för att fotografera på ett solrosfält utanför Västerås. Vi besökte även Strömsholms slott, en ruin och åt lunch inne i Västerås.

Läs mer: Självplock med solrosor utanför Västerås

Gotland
6-9 augusti 2019

Jag reste tillbaka till Gotland en andra gång med två vänner för att vara med på Medeltidsveckan.

Läs mer: Medeltidsveckan på Gotland, Tornerspel på Gotland & Medeltidsmarknad på Gotland

Leksand
9-11 augusti 2019

Hängde ett par dagar i ett regnigt Leksand för att tävla i sporten varpa.

Läs mer: En helg i Leksand

Oskarshamn
31 augusti – 1 september 2019

Åkte till Oskarshamn för att tävla i SM i varpa – och vann SM-guld. Passade även på att utforska staden en hel del.

Läs mer: SM-guld i Oskarshamn

Riga
23-25 oktober 2019

Åkte på en kryssning till Lettlands huvudstad Riga tillsammans med Mimmi. Första gången i Lettland för mig!

Läs mer: Kryssning till Riga

Sydney
28-29 november 2019

ÄNTLIGEN har jag fått resa tillbaka till Australien. Vi spenderade mindre än 24 timmar i Sydney innan vi åkte iväg på en kryssning i Söderhavet.

Läs mer: Kryssning från Sydney

Mitt reseår 2019

Söderhavet (Radiance of the Seas)
30 november – 1 december 2019

Det är ganska långt mellan Sydney och Nouméa som var vårt första stopp på kryssningen. Så de två första dagarna av kryssningen spenderades till havs.

Läs mer: Kryssning i Söderhavet

Nouméa
2 december 2019

Första stoppet på kryssningen var Nya Kaledoniens huvudstad Nouméa som vi utforskade i en otrolig hetta.

Läs mer: Nya Kaledoniens huvudstad Nouméa

Mystery Island
3 december 2019

Andra stoppet på kryssningen var ön Mystery Island i Vanuatu. En liten paradisö där vi promenerade, badade och hängde på stranden.

Läs mer: Paradisön Mystery Island

Port Vila
4 december 2019

Tredje stoppet: Vanuatus huvudstad. En plats jag tyckte var något problematisk att besöka, i alla fall som kryssningsturist. Stannade därför bara i cirka två timmar.

Läs mer: Vanuatus huvudstad Port Vila

Lifou
5 december 2019

Kryssningens sista stopp var en annan ö i Nya Kaledonien. Och mitt favoritstopp på hela kryssningen. Vi besteg ett berg, såg havssköldpaddor och paddlade kanot.

Läs mer: Sköldpaddor på Lifou

Mitt reseår 2019

Söderhavet (Radiance of the Seas)
6-7 december 2019

Sedan blev det ytterligare två dagar till havs på väg tillbaka till Sydney.

Läs mer: Kryssning med Radiance of the Seas

Sydney
8-10 december 2019

Efter kryssningen spenderade vi ett par dagar i Sydney och besökte alla kända platser som Bondi Beach, Operahuset och Harbour Bridge.

Läs mer: Operahuset i Sydney, Bada på Bondi Beach i Sydney & Skogsbränder i Sydney

Queenstown | Milford Sound
11-15 december 2019

Världens äventyrshuvudstad! Vi besökte Queenstown i Nya Zeeland där vi vandrade, åkte rodel, gungade i världens största gunga och njöt av den fantastiska naturen. Tog även en dagsutflykt till Milford Sound och tittade på fjordar.

Läs mer: Världens äventyrshuvudstad Queenstown, Världens största gunga i Queenstown & Dagsutflykt till Milford Sound

Sunshine Coast
15-20 december 2019

Årets mest emotionella destination var utan tvekan “vår hemstad”, Sunshine Coast som jag och sambon bodde i 2016. Vi fick visa mina föräldrar staden, huset vi bodde i, favoritstränderna, universitetet och alla platser vi brukade hänga på. Vi fick också en heldag med vår Australien-bästis.

Läs mer: Australia Zoo i Sunshine Coast & Vårt hem i Sunshine Coast

Flen
25 december 2019

På juldagen körde vi till Flen för att möta upp sambons föräldrar som varit hudvakt till Stina. Så underbart att få hem henne igen efter att ha varit ifrån varandra i fyra veckor. Har inga bilder från resan då vi bara hängde med sambons föräldrar och mös EN MASSA med Stina. Haha.

Karta över platserna jag besökte 2019

Mina andra reseår

2018 | 202020212022

Missa inga nya inlägg genom att följa Swedish Passport på Facebook eller Instagram

46 svar

1. Så roligt att läsa igenom! Så många platser du besökt och härligt att du vann på tävlingen 😀
    Minns verkligen mycket av allt du skrivit. När vi skaffade våra hundar i princip samtidigt (skilde nog bara två veckor om jag minns rätt?) och när du skriver om vilka platser du besökt kommer jag ihåg det från när jag läst din blogg 😀 <3

2. Alltså wow vilka resor du har gjort och så mycket du sett!! Vilket rese-år!! 😀 Ser fram emot att följa dig under detta år och se vart det bär av :)<3

3. Så fin resumé och vad häftigt att du tar med alla svenska orter också. Jag bor i Västerås, har bott i Vaxholm och älskar Fjäderholmarna! Kram på dig!

1. Kul att du tycker det! Tycker det är så synd att många har tanken att man måste resa utomlands för att det ska räknas som en resa när Sverige har så himla mycket fint att erbjuda 🙂

4. Wow, vilka resor. Sopot, Dublin, Barcelona, Sofia är dom jag kommer på så här bara – utanför Sverige. Nyårslöften har jag inga mer än att göra saker jag tycker om, dina var fina dock. Det är aldrig försent att göra volontär jobb?

5. Vilka häftiga resor som du har gjort i år. Sedney skulle jag också vilja åka till. Du har verkligen hunnit med många resor till många städer förra året. Så mysigt att ni har en hund nu med 🙂

6. men oj a du varit me om mycket
    Däremot detta hemska virus hoppas vi hålle sej borta om u a sjuk så länge

god fortsättning fina du kramar

7. Jäklar vad du har hunnit med i år? Jag och min äldsta har reste till Krakow i sep. Supermysig stad och mkt att se. Vi besökte Saltgruvan och koncentrationslägret.. Minnesvärt❤️

8. vad många ställen du besökt under 2019. Gotland besökte jag med och vad roligt att du var där två gånger. Kul att du äntligen tagit ditt körkort och även börjat plugga. Det gjorde jag med under 2019. Jag ger inga nyårslöften,däremot så sätter jag upp mål för året. typ som en bucketlist ned för mig viktiga områden.

1. Gotland är verkligen min favoritplats på jorden så åker gärna dit så ofta som möjligt 🙂 Har inget körkort än dock då målet var att inte ta det pga. har gett mig ångest sedan jag fyllde 18 😉

9. Åh vad härligt att du har fått resa till alla dom här fina platsens underbara bilder du delar med dej av med ❤️

10. Wow vilket år!!
    Helt underbart att ha möjligheten att resa så mycket!
    Ska bli spännande att följa dig 2020 och se var du tar vägen ?

Ha en fin dag
    Kram kram

11. Så många fina ställen du besökt och vilket härligt reser. Landsort är en av mina favoriter måste jag säga, så mysigt liten ö. Kul att du rest så mycket i Sverige också, det finns verkligen så mycket att se. Hoppas 2020 blir ett lika fint år för dig.

12. Så roligt att läsa om alla platser du besökt under året, och lite extra kul att se Australien på listan såklart 😉 Du uppmuntrar verkligen till att se mer av Sverige, så det vill jag gärna göra detta! 😀 Kram

13. Så roligt att ta del av ditt reseår i snabbrepris! Du är så duktig på att ta bilder och inspirera med dina ord. Och jag älskar dina kjolar, det måste jag medge. <3